hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مازندران| مهاجرت از روستا به شهرها در مازندران ادامه دارد

مازندران| مهاجرت از روستا به شهرها در مازندران ادامه دارد

استاندار مازندران نگاه صرف کشاورزی به اقتصاد روستا را آسیب‌زننده برای این مناطق دانست و گفت: در دهه‌های اخیر این نگاه تک‌بعدی به اقتصاد روستاهای مازندران باعث شده تا روند مهاجرت روستاییان به شهرها متوقف نشود.

 به گزارش ایرنا،احمد حسین زادگان در همایش روز ملی روستا و عشایر افزود: پس از انقلاب زیرساخت‌های آب، برق، گاز و تلفن در روستاهای مازندران توسعه یافت و روستاییان از خدمات بیشتری برخوردار شدند اما این زیرساخت‌ها هم نتوانسته است جمعیت روستایی را در روستاها نگه‌داشته و از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند. او توضیح داد: تمرکز صفر و بیش‌ازحد به یک بعد از اقتصاد آن‌هم اقتصاد کشاورزی و محور قرار دادن امنیت غذایی در روستاها باعث شده متأسفانه دیگر ظرفیت‌های اثرگذار این مناطق مغفول بماند. نماینده عالی دولت در استان مازندران با اظهار این‌که حدود ۸۰ درصد از جمعیت مازندران یا روستایی هستند و یا روستایی زاده، گفت: ۶۰ درصد اقتصاد این استان بر پایه خدمات و گردشگری و ۳۰ درصد اقتصاد استان بر پایه کشاورزی است و همین موضوع سبب می‌شود تا مهاجرت از روستا به شهرها در استان ادامه یابد. 

او با استناد به دیدگاه کارشناسان و جامعه شناسان درباره علل مهاجرت روستاییان به شهر در کشور، تأکید کرد: اگر همه زوایای تجاری روستاهای مازندران دیده می‌شد بسیاری از مشکلات همچون اشتغال هم برطرف می‌شد و مهاجرت معکوس شکل می‌گرفت. حسین زادگان با تشریح خدمات‌رسانی به روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف، گفت: انتظار این بود که این‌همه خدماتی که به روستاها داده شد، مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شکل بگیرد ولی این انتظار آن‌گونه که باید محقق نشد و علتش هم به همان نگاه صرف کشاورزی به روستاهای استان برمی‌گردد. او افزود: نگاه تک‌بعدی به اقتصاد روستاهای مازندران به‌رغم ارائه خدمات و ایجاد تحول در روستاها، سبب شد تا بر پیکر دیگر بخش‌های اقتصاد این مناطق ضربه عمیق‌تری وارد شود درحالی‌که لازم بود از این خدمات برای شکوفایی اقتصاد روستا در بخش‌های مختلف استفاده شود. استاندار مازندران گفت: برای توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت و تأمین امنیت شغلی روستائیان نیاز است ظرفیت‌های مختلف نهفته در روستاها دیده شود و بتوان از ویژگی‌های مختلف زندگی روستایی مانند صداقت و پاکدستی و دیگر خصلت‌های روستاییان برای این منظور بهره گرفت و بر این اساس برنامه‌ریزی کرد. او با تأکید بر این‌که صرف نگاه کشاورزی به روستا نمی‌تواند اقتصاد این جوامع دارای ظرفیت بی‌بدیل در مازندران را دچار تحول کند، افزود: حتی بخش کشاورزی در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی زیان ده و میزان برداشت محصول بسیار پایین است و طبیعی است که با این وضع مهاجرت به شهرها متوقف نشده و مهاجرت معکوس شکل نگیرد. حسین زادگان با تأکید بر این‌که با ورود مطالعات علمی باید میزان برداشت محصولات در روستاهای مازندران به حد نرمال و استاندارد جهانی برسد، از برنامه‌ریزی در دوره دولت تدبیر و امید برای این منظور خبر داد و گفت که در استان مازندران این برنامه به‌صورت جدی از ایجاد تحول در بخش کشاورزی و افزایش بهره‌وری اراضی در این بخش گرفته تا عرصه باغداری، دامداری و شیلات در حال اجراست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد